RUT-avdraget

Vad det är och hur det fungerar

Vi får frekvent frågor kring RUT-avdraget och vad som egentligen gäller för att kunna få RUT-avdrag på hemstädning, flyttstädning, storstädning och fönsterputs. Reglerna kring avdraget har justerats ett flertal gånger sedan det infördes och senaste förändringen började gälla 1 juli 2019. De grundläggande reglerna är nu följande:


Summa

Den summa som finns för RUT-avdrag och den summa som finns för ROT-avdrag slås samman och får årligen maximalt uppgå till 75 000. Av denna summa får RUT maximalt stå för 50 000 kr. Den som är osäker på hur mycket RUT- eller ROT-avdrag som använts kan lätt se det genom att logga in på ”Mina Sidor” på Skatteverket.se.


Vi sköter allt administrativt

Som privatperson behöver du inte göra något särskilt för att få RUT-avdrag på de tjänster vi utför. Vi utgår från att RUT-avdrag ska nyttjas och sköter all administration till Skatteverket. På fakturan framgår det tydligt hur stor kostnaden blev för tjänsten och hur stor summa som är avdrag. En bekräftelse sänds även ut via post från Skatteverket vilket bekräftar att ansökan om RUT-avdrag skett.


Rutavdrag kan utnyttjas av dig som:

  • Fyller minst 18 år det året som tjänsten utförs
  • Betalar skatt i Sverige. Detta på minimum 90% av din inkomst. Du kan inte göra större avdrag än den skatt som betalats under året.
  • Betalar fakturan för utförda arbetet före nyår om man vill att avdraget ska gälla på kommande deklaration.
  • Bor till fullo, eller delvis, i den bostad där städtjänsten utförts. Det gäller även för om man under en kortare tid hyr en stuga för att städning med RUT ska kunna beställas.
  • Möjlighet finns även att få RUT-avdrag på arbete som utförs i föräldrars bostäder.

städgaranti

7 dagars nöjd-kund-garanti

Som kund har du alltid full garanti på utfört arbete hos oss. Städgarantin innebär att man påpekar brister i städningen inom sju dagar från utförandet. Det finns väldigt många tankar om vad som egentligen skall inkluderas i en städning. Därför gör vi alltid ett kostnadsfritt hembesök där dina önskemål och behov för städningen genomgås.

För oss är det viktigast att ni känner er trygga med att anlita oss. Se till att vi kontaktar er genom att begära offert/prisförfrågan här och kom gärna med frågor. Vi svarar så fort vi har möjlighet.

personuppg.

och hur vi behandlar dem

Vi tar en personupplysning på våra nya kunder via Creditsafe, vilket inte påverkar ens kreditvärdighet överhuvudtaget. De uppgifter vi söker och sparar använder vi i syfte att kunna boka, schemalägga, utföra och fakturera för städningar samt för att ansöka om skatteavdrag (rut-avdrag). När du är kund hos oss så hanterar vi dina adress- och personuppgifter på ett tryggt sätt och i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).